11a - Naar Rieti

16 mei 2018 - Rieti, Italië

Na een prima nacht schijnt opnieuw de zon. Geen regen vandaag. Dat is mooi. Na het ontbijt vertrekken we om iets na achten richting Rieti.
Maar eerst Poggio Bustone zien te verlaten in een wirwar van straatjes die als een doolhof je vast willen houden. Eenmaal buiten de stad kijken we nog eens achterom en zien we de stad tegen de berghelling liggen. Hoe doen oude mensen dat daar?
Het pad gaat door het bos langs de helling op ongeveer gelijke hoogte naar het dorpje San Libetato. Een behulpzame man begint omstandig uit te leggen dat we niet de berg over moeten maar dat benedenlangs makkelijker is. Maar laat de route nou wel bovenlangs gaan..
We gaan over de berg en komen in Cantalice waar we een winkeltje bezoeken voor panini, een appel en een flesje cola. De vrouw heeft hele verhalen over het weer, de voor deze tijd van het jaar ongewone verse sneeuw op de berg, het klimaat dat verandert... Tot ze merkt dat we Nederlanders zijn. Ze had nog een cugina in Schiedam en ze was ooit in Amsterdam. Maar Italië was veel mooier. Ze vond het vreemd dat ik een beetje Italiaans sprak, maar toen ik uitgelegd had dat ik verschillende cursussen gevolgd had in Nederland keek ze vol bewondering. Ja, ook de taal was mooier in Italië dan in Nederland. Geen gebrek aan trots bij deze dame.
We gaan verder. Cantalice is een dorp waar je weer heel wat te klimmen hebt en de Via Di Francesco zou de Via Di Francesco niet zijn om daar geen gebruik van te maken. Vandaag totaal 419m omhoog en 721m omlaag over een kleine 20km.
Via het franciscaner klooster La Foresta bereiken we eindelijk Rieti. Onderweg zien we op de bergtoppen inderdaad de verse sneeuw.
In Rieti worden we door de eigenaresse van de geboekte B&B naar een collega gebracht. Haar gasten moesten namelijk ivm ziekte en koorts een dagje langer blijven. Het zou de regen en de kou van gisteren wel zijn geweest.
We komen in Il Capitello, een gebouw uit ca. 1400 met een enorm trappenportaal. Er hangt een bordje dat de vloer molto antico is en dus beslist niet vuil.
Straks maar 'ns de stad in een ergens eten...
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dorothee van ‘t Spijker:
    16 mei 2018
    Lukt dat met slapen elke nacht in een ander bed, of zijn jullie zo moe dat je direct in slaap valt?
  2. Louis:
    16 mei 2018
    Fraai daar hoor.
    En die Italiaanse snapt t 😉.
    Hou vol!
  3. Jean-Michel en Anna Poot: