17 - In het klooster van de Birgittinessen

22 mei 2018 - Castelnuovo di Farfa, Italië

Vandaag beland ik na een aardige wandeling met helaas toch weer veel asfalt in (Abbale di) Farfa in het gastenverblijf van de Birgittinessen, gelegen naast de Benedictijner abdij. Een orde waar ik nog nooit van had gehoord, afkomstig uit Zweden, genoemd naar de heilige Brigida of Birgit. Zij volgen de regel van Augustinus en uiteraard de constitutie van hun eigen orde. Het motto van de zusters is Amor meus Crucifixus est. Mijn liefde is de Gekruisigde. De zusters gaan in het zwart gekleed met op het hoofd een kap met vijf rode stippen, de vijf wonden van Christus, als een doornenkroon.
Desgevraagd kan ik de vesper om 16.15h bijwonen en eventueel de mis om 18.30h.
M'n kamer is sober maar brandschoon, zulks in tegenstelling tot die van afgelopen nacht. Want oh, oh, oh, die Peppino in Poggio Mirteto maakt er een potje van.
Het is ondertussen heerlijk weer. 26 graden, klein windje en de omgeving van het klooster biedt prachtige plekjes om te zitten, wat te lezen of aan een blog te werken. Farfa zelf is eigenlijk maar één straat in middeleeuwse sfeer met een paar trattoria's, een kunstzaken en de abdij uit plm 1200. Al met al een heerlijke plek als je 1 of 2 dagen volkomen rust zoekt.

1. Louis:
    22 mei 2018
    Rustiek.
  2. Willem de Wandelaar:
    23 mei 2018
    bedankt voor de verhalen.