07 - Klim naar room with a view

12 mei 2018 - Spoleto, Italië

Vandaag eerst de omweg in Spoleto om aan de andere kant van de Ponte delle torri te komen, een klim van zo'n 4km. Maar met prachtige uitzichten op de stad.
Gijsbert liep grotendeels voorop. En dat was maar goed ook. Achterop mijn rugzak hing een onderbroek van mij te drogen. Handig, want bij aankomst was ie droog. Alleen realiseerde ik me later dat ik zo ook 's morgens bij vertrek nog snel even in de supermarkt was geweest om pannini met mortadella te halen. 😎
Nou goed, ze zijn hier wel wat gewend. Daarna zijn we aan de nog langere en steilere klim begonnen die ons langs een klooster uiteindelijk bracht op een plek waar zich een franciscaans heiligdom bevindt. Deze bestaat uit een kapel en zeven cellen van kluizenaars uit de tijd van Franciscus. Die cellen zijn kleine ruimten met kleine deurtjes en verder niet veel meer dan een paar planken om op te slapen. Hoe ze er destijds uitzagen, weet ik niet maar veel meer luxe zullen ze niet hebben gehad. Op de deuren van de cellen staan teksten uit de zaligsprekingen (Mat. 5). Het bijzondere is dat ook Franciscus zelf hier verbleven zou hebben. De steen onder het altaar zou de steen zijn waarop hij boete heeft gedaan.
Vandaar voerde de weg alleen maar verder omhoog naar een prachtige locatie: de agriturismo van de fam. Bartoli in Patrico. Omdat we stevig doorgelopen hadden waren we er vroeg en genieten we van het moois hier. Veel pelgrims overigens hier. En allemaal (ook het Duitse echtpaar dat we tegenkwamen) volgen ze de routebeschrijving van Kees Roodenburg, een franciscaanse voetreis. Die is dan ook aan te raden boven die van de Amerikaan Sandy Brown of de Italiaanse dame die haar boek dit voorjaar in Duitsland gepromoot heeft, maar waar ik de naam zo even niet meer van weet.
Omdat hier geen winkels zijn, is het half pension vandaag - zonder menu, zo lijkt het. Benieuwd wat de pot schaft.

1. Han van Wagtenonk:
    12 mei 2018
    Geweldig om te zien, dat alleen al zal de moeite waard zijnom zoveel kilometers te "wandelen". We zullen jullie volgen, ook als het wat teeee gaat worden, in ieder geval sterkte gewenst.
  2. Han van Wagtenonk:
    Wat schafte de pot?
    Ben jij blij dat Gijsbert er bij is. Ik vraag me af hoe dat verder moet ....? Gijsbert, is jouw rugzak niet te zwaar? Goed mannen, volhouden!
  3. Rosanna:
    13 mei 2018
    Dov'è la foto dello zaino + le mutande :-)?
  4. Gijsbert Ronner:
    Nee hoor. 11 kg zonder lunch en zonder water
  5. Rosanna:
    13 mei 2018
    Mi manca la foto dello zaino + le mutande :-).
  6. Bert Renkema:
    Sì, sî... 😭