10 - Pioggia.... Regen!

15 mei 2018 - Poggio Bustone, Italië

Vanmorgen vroeg vertrokken uit Don Bosco nabij Polino. Regen! Heel veel regen! Toch maar gaan. Het boekje voorspelt 21km. (die er zo'n 23-25 zouden worden). Verder zo'n 600m stijgen en 990m dalen. Een pittige dag!
Van alle 13 pelgrims in het hotel vertrekken wij als eerste. Al snel moeten de poncho's om en de rugzak in de regenhoes. Het wordt koud. Heel koud. Vingers worden onbeweeglijk, maar we hebben er flink de pas in. Tijd voor rust, koffie en water nemen we niet want alles is kletsnat.
Dan zien we een verlaten hut. Een rifugio, gebouwd om te schuilen als het slecht weer is in de bergen. Nieuwsgierig gaan we er op af. Binnen pakken we onze rugzak af en Gijsbert wil vuur maken. Er ligt één oude krant uit 2016, wat droge bladeren, een paar zakken zand en een paar pallets. Gijsbert heeft lucifers (!). De krant heeft er weinig zin in, maar plotseling komen er vlammen en kort daarop brandt het pallethout. De grote pallets moeten ook stuk want we willen hoog vuur. Het lukt.
De andere Nederlandse pelgrims en daarna ook de Belgische komen ook op de rifugio af en met z'n allen warmen we ons bij het vuur. Een gezellige boel. We schikken ons in ons lot.
De regen lijkt iets af te nemen en we moeten toch verder in de richting van Poggio Bustone in het Rietidal.
Onderweg passeren we een kapelletje waar Franciscus afgedaald zou zijn naar het dal, zijn hart vol dankbaarheid over zoveel grandioze pracht van de natuur. En de zgn. Franciscus beuk (faggio).
Uiteindelijk in Poggio Bustone bezoeken we nog het franciscaner klooster met de grotten waar Franciscus en zijn volgelingen zich geregeld ophielden.
Het onderkomen in Poggio Bustone heeft een prima kamer, maar vraag niet naar het sanitair. De eigenaar - met om vijf uur al een flinke kegel - verontschuldigt zich. Iets met een nieuwe B&B verderop en "completo". Ja, ja... Het ziet er niet al te georganiseerd uit. Maar goed, straks "cena" en hogelijk goed slapen. Morgen weer een dag. Dan gaan we door het Rietidal naar de stad Rieti.

1. Han van Wagtenonk:
    15 mei 2018
    Fijn dat je inspiratie weer aanwezig is, verhaal ziet er "heel echt uit", ik bedoel ........ Vuurtje stoken, dat ligt echte Hollanders wel en het materaal lag voor het grijpen las ik, teee vuurstenen waren niet modig, Gijsbert is kennelijk "compleet" op reis gegaan. Ondanks de wisselende omstandigheden, toch een verslag waar het enthousiasme niet aan ontbreekt. Geniet verder, we zien uit naar de volgende editie.
  2. Gijsbert Ronner:
    15 mei 2018
    Het vuur brandde nog flink toen weggingen. Laten we hopen dat de hut er nog staat..... :)
  3. Namens Gruppo Botticelli: Manon:
    16 mei 2018
    De ItalRosa club gaat je volgen Bert. Che viaggio! Verba volant, scripta manent...