Huisbezoek onderweg naar het Akagerapark

18 februari 2020 - Muhazi, Rwanda

De dag begint vroeg. Zes uur de wekker (maar dat is eigenlijk elke dag), ontbijt en een fikse regenbui. Tijd om uit te checken. Dit is geen hotel met kamers maar een soort van park met kleine huisjes.

We vertrekken opnieuw richting een aantal projecten van de EPR. Allereerst een markt. Vandaag is er weliswaar geen markt, maar er staat een overdekt gebouw voor 144 verkopers. Het is de bedoeling dat er een tweede naast gebouwd gaat worden, want als het regent wordt de rest van de markt één grote modderpoel. Mensen komen van ver om hier te kopen of te verkopen. Er wordt overigens geen standgeld betaald. Iedereen is vrij te verkopen wat hij of zij wil.

Het eerste huisbezoek (in groepjes van drie) brengen we bij een familie met twee kinderen. Zij hebben zich met de hulp van de shg redelijk ontwikkeld. Ze hebben een koe, geitjes, bananen, mais en sinds kort een varken. De bedoeling is dat het aantal varkens zich uitbreidt tot twintig, om dan te kunnen verkopen. Toch is het huis niet veel meer dan een lege kamer met een bank, gaten in de muur en een stenen vloer.

Het tweede huisbezoek zouden wea aan een andere familie brengen maar de vrouw is vorige week bevallen en moet vandaag met complicaties naar het ziekenhuis. Haar man begeleidt haar en de baby laten ze achter bij grootmoeder. Er is echter een buurvrouw die ook een oogje in het zeil houdt een deel uitmaakt van dezelfde shg die ons werk wat bij haar huis wil laten zien. Zij maakt nog maar een jaar deel uit van de groep maar de vooruitgang in haar leven is enorm. Nu is ze in staat om ziektekostenverzekering voor haar familie te betalen, evenals schoolgeld voor haar kinderen, maar ook heeft ze sinds kort stromend water bij huis zodat haar kinderen geen uur hoeven lopen (heen en terug) naar de waterpomp. Haar volgende stap is een stal voor haar koe.

We lunchen bij het beach hotel aan Lake Masizu. Een prachtig oord met veel roovogels.

We rijden naar het Akagerapark, waar we en morgen een safari zullen doen en hopelijk leeuwen, olifanten en giraffes zullen zien.