Naar Lake Kivu

11 februari 2020 - Kigali, Rwanda

Vanmorgen rond 6 uur gewekt door een geweldig gekwetter van exotische vogels. Daaraan merk je dat je in de tropen bent.

Een prima ontbijt op het terras van het guesthouse met uitzicht op een zonnig Kigali volgt.

De autorit gaat via Muhanga naar Kibuye waar we in een guesthouse van de presbyterianen aan Lake Kivu een uitstekende warme lunch gebruiken. Daarna rijden we verder, zien overal mensen langs de weg of aan het werk in het veld. Ook zien we theeplantages waar veel vrouwen aan het plukken zijn. We zijn als blanken een bezienswaardigheid, m.n. voor kinderen. Ze schreeuwen ons 'Muzungu' toe, 'blanke!'

De scholen gaan uit en kinderen in uniform lopen overal.

Je rijdt hier in de heuvels met deels goede wegen maar deels ook heel slechte wegen niet meer dan gemiddeld 50/55 km./u. Dus het is pas tegen half zes dat we aankomen in hét Peace guesthouse in Kamembe, Zuid-West Rwanda. Een hagedis begroet mij op m'n kamer. Fijn! Ik installeer de klamboe maar vast. Ook al omdat hier veel muggen zijn. Na de maaltijd krijgen we een presentatie over de zelfhulpprogramma's die door Red een Kind worden ondersteund en verzorgt Paul en eerst studie. Morgen gaan we twee zelfhulpgroepen bezoeken.

1. Louise:
    12 februari 2020