12 - wat een dag!

17 mei 2018 - Greccio, Italië

Een voor mij slechte dag. Het tandartsbezoek om 8.15 verliep prima behalve dat ik deze Italiaan dus met geen mogelijkheid kon verstaan. Zo snel en ook nog medische taal... "No dolore? Perfetto!", was wat ik telkens wel verstond. En gelukkig maar. Noodvulling gezet en nu maar hopen dat ie het houdt.
We kwamen dus laat op gang met de ruim 20km. lange tocht. Ik heb er niet echt van genoten. Zoveel stijgen en dalen en m'n ogen alleen maar op de weg met stenen voor me, was erg vermoeiend.
E3n mooie afwisseling was het bezoek aan het Convento di Fonte Colombo bij Contigliano . In de Maddalenakapel vind je een Tau-teken dat nog door Franciscus aangebracht zou zijn.
Daarna verder richting Greccio. Een Duitse wandelaarster voegt zich bij ons en in Greccio aangekomen gaan we op zoek naar een verblijfplaats. Greccio is een bergdorpje op 705m hoogte en het is er vooral erg stil. Een oude vrouw kookt voor ons. Fettucini con funghi en Vitello. Zoveel, werkelijk... de groep Belgische pelgrims had ons al gewaarschuwd. "Maar wij zijn Hollanders, hè".

1. Marianne:
    17 mei 2018
    Bijzonder om via je dagelijkse verslag mee te leven, Bert. Hopelijk morgen weer een goede dag!
  2. Han van Wagtenonk:
    17 mei 2018
    We hopen dat de komende nacht je weer wat extra fut zal geven. Jammer dat deze rem er is/was!
  3. Willem:
    17 mei 2018
    Mooi verslag weer! Heb je ook nog een verdere uitleg bij het Tau-teken? Bij mij momt alleen het rijtje pi-rho-sigma-tau boven drijven, maar Franciscus had er mogelijk een bepaalde betekenis aan gehecht? Mooi die fot met de papavers in het groene gras! En dan al dat lekkere eten! Geniet en hopelijk heb je niet teveel dolore van je geholpen kies!
  4. Tinka Hildebrand:
    17 mei 2018
    Leuk om dit iedere dag te kunnen volgen,hoop morgen een betere dag voor jullie.
  5. Bert Renkema:
    18 mei 2018
    De helrode letter 'T', ook wel 'Tau' genaamd, die in de Magdalenakapel in de franciscaanse kluizenarij Fonte Colombo, Italië, in een nis achter glas te zien is (foto), werd mogelijk door Franciscus zelf getekend. Hij beschouwde deze vorm van het kruis als symbool voor de mensen die ernst maken met het evangelie, of in zijn woorden: die in boetvaardigheid leven. Franciscus schreef het op de muur van de cellen waar hij verbleef en ondertekende er brieven mee. Franciscus leerde het Tau-teken waarschijnlijk kennen bij de Antoniusbroeders. Dat waren melaatsenverplegers die een grote Tau op hun kleed droegen als teken van hun toewijding aan God en aan de mensen. De Tau stamt uit de bijbel: de profeet Ezechiël en de apostel Johannes (Openbaring) spreken over het teken dat op het voorhoofd getekend staat van mensen die gered zullen worden. Ezechiël geeft aan dat dit teken de Tau was, de laatste letter van het Hebreeuwse alfabet, die de vorm van een kruis had. In 1215 plaatste paus Innocentius III de kerkelijke vernieuwing van zijn tijd onder dit teken: "De Tau heeft de vorm van het kruis voordat Pilatus er het opschrift op liet aanbrengen. De Tau is het teken van de mensen die in hun leven de uitstraling van het kruis laten zien." Dat was voor Franciscus waarschijnlijk het motief om zelf de Tau te gaan gebruiken. Het Tau-teken is tegenwoordig het franciscaanse herkenningsteken bij uitstek en wordt ook door de Nederlandse franciscanen gebruikt als logo.