15 - Een nieuwe uitdaging: de warmte

20 mei 2018 - Selci, Italië

Vanmorgen al vroeg zat ik beneden in de stad voor een cappuccino en een broodje. Een mooie gelegenheid om het gebeuren in de poort in me op te nemen. Oude mannen en vrouwen die naar elkaar schreeuwen en heen en weer lopen en alles in de gaten houden. Ondertussen komen keurig geklede dames langs om naar de kerk te gaan. Het is Pinksteren. Ik heb nog drie kwartier over en lees voor mezelf Handelingen 2. En opnieuw valt me op hoe een vertaling de kortste exegese is. Maar of het daarmee ook de juiste is?
Daarna ben ik vertrokken met de groep van vier Belgische pelgrims. Zij zijn zo vriendelijk om me de hele dag in de groep op te nemen. Onderweg hebben we mooie gesprekken en delen stukjes van ons levensverhaal.
De route brengt ons eerst via 589 trappen onder aan de stad Calvi dell'Umbria. Het is meteen duidelijk: het zal warm worden. En dat werd het. Dertig graden in de zon en we liepen vooral in de zon. Even een korte maar steile weg omhoog, daarna nog even een beek zien over te steken en daarna vooral op gelijke hoogte door het groene en zonnige Umbrië. Vlak voor het einde van de tocht verlaten we deze regio en zijn we terug in Lazio.
Het is duidelijk zondag en ook nog Pinksteren. Italianen trekken er dan met de familie op uit om te picknicken of te barbecuen of om uit eten te gaan. We komen bij Vescovio waar we een oude kerk bezoeken die ooit deel uitmaakte van een Romeinse nederzetting op een knooppunt van belangrijke Romeinse pelgrimsroutes.
Na de kerk wacht nog een flinke klim naar boven om uit te komen bij restaurant La Vecchia Quercia. Net op tijd want er breekt een donderbui met hagel los. Oef..
In het restaurant sta ik voor de volgende verrassing. Eigenaar Pino heeft naar zijn zeggen een vergissing gemaakt waardoor mijn kamer voor "een solo pellegrino" aan een duo pellegrini verhuurd is. Maar geen probleem: ik hoef niet te betalen, krijg een bed in een kantoorkamertje van het restaurant, moet gebruik maken van il bagno van het restaurant en mag douchen in la casa van de eigenaar. Ik heb geen keus. Het hoost en er is verder niks in de omgeving. Zouden ze na zoveel zondagse gasten il bagno nog wel even voor de nacht schoonmaken?
Maar dit hoort erbij. Ook dat hier geen internetbereik is en geen wifi waardoor dit verslag misschien wel later komt dan normaal. Nu hotspot van andere gast...