Memorial en souvenirs

20 februari 2020 - Rwamagana, Rwanda

Na het ontbijt na een uitstekende nacht in het Dereva Hotel houden we een bijbelstudie over Psalm 75. De aarde staat onwankelbaar vast en God zal rechtvaardig oordelen in al het kwaad dat wij naar moeilijk kunnen doorgronden.

We vertrekken naar het kantoor van EPR vanwaar we de lokale markt bezoeken. Ook een gelegenheid om wat souvenirs in te slaan. Zouden ze op het vliegveld moeilijk doen over de traditionele speer die ik heb gekocht?

Dan gaat de reis naar Kigaliw waar we allereerst naar het genocide memorial gaan. Opnieuw een indrukwekkend verslag van de verschrikkelijkheden die zich in 1994 hebben voorgedaan. Deze keer raakt me vooral hoe zo'n genocide systematisch is opgebouwd in de jaren eraan voorafgaand. De Belgen hebben al vanaf de dertiger jaren de rassenscheiding in Rwanda geïntroduceerd en op z'n minst gefaciliteerd. Ook hier in Kigali heb je massagraven met totaal meer dan 250.000 lichamen.

We lunchen in het Solace guesthouse in daarna het kantoor van Help a Child te bezoeken waar we de evaluatie houden en afscheid nemen van de medewerkers van HaC.

De toeristenmarkt die we bezoeken is een veredelde kerstmarkt waar je moet afdingen maar waar de verkopers vooral je erg graag naar binnen lokken. Ik maak met één van de collega's een korte wandeling in de omgeving. Heb m'n souvenirs tenslotte al binnen.

Op de luchthaven wordt het spannend. Niet dat ik niet langs de drugshonden kom of dat er iets met m'n paspoort is, maar ik heb een speer als handbagage bij me. Bovendien ook één voor een collega. We hebben ze maar aan elkaar getaped voor het geval we zouden moeten betalen voor een extra stuk bagage. Maar de kans bestaat ook dat we ze achter moeten laten. Een groepslid suggereert ze dan maar doormidden te breken en de stukken in de koffer te doen om ze daarna thuis aan elkaar te lijmen. Maar... niet nodig! Na een bedenkelijke "oh oh" van de controle-meneer mag ik ze mee en krijg ik een label "accepted" mee.

Een laatste sandwich in dit land... en dan de lucht in! Bedankt voor jullie belangstelling. Met veel verhalen en herinneringen en ook goede lessen hoop ik straks weer thuis te zijn.

(Zie ook de foto's)