Naar de kerk

16 februari 2020 - Muhazi, Rwanda

Het is zondag en weer gaan naar de kerk. We verdelen de groep in drieën en bezoeken drie EPR's, de presbyteriaanse kerk van Rwanda.

Voor de zekerheid heb ik een kort woordje over Openbaring 5 voorbereid, voor het geval ons gevraagd wordt "to share some words". Het is dan de bedoeling dat het niet blijft bij een vriendelijke groet uit Nederland.

Via allerlei landwegen komen we in Zinga parish, en kerk ver van de grote staat, waar we in de kerkenraadskamer verwacht worden. Dat wordt de liturgie doorgenomen en worden er ingedeeld voor lezingen geven en een preek. Er blijken namelijk twee preken te zijn vanmorgen. Één van mij en een Duitse collega die elk jaar een maand lang traumaverwerking doceert aan de universiteit verzorgt de andere. Zij kent Middelburg overigens omdat ze regelmatig met de familie in Oostkapelle verblijft. Grappig.

De dienst is al begonnen met veel muziek. Verschillende koren uit de gemeente hebben een bijdrage. De collecte wordt voor in de kerk gehouden wat ieder z'n bijdrager kan brengen. Dat is overigens niet alleen geld. Een zak rijst, een vrucht en een bos kruiden maken deel uit van de opbrengst. Die worden vervolgens in de dienst geveild zodat er toch geld binnenkomt. Er wordt enthousiast gezongen en dans is hier wel door de synode gekomen.

Het avondmaal wordt gevierd en ons wordt gevraagd brood en sap uit te reiken. Presbyterianen drinken geen alcohol, dus ook geen avondmaalswijn.

Ik preek met vertaling. M'n vertaler gooit er soms een 'halleluja' tussendoor. Overigens word je geacht eigenlijk elke bijdrage met een 'halleluja' te openen dat beantwoord wordt met 'amen'. En ik moet toegeven: het maakt het preken er wel makkelijker op.

Na drieënhalf uur is de dienst afgelopen. We eten nog wat na met de pastors en elders en deacons en reizen terug naar het hotel. Bekijk vooral de foto's.

1. Coraline Van Garderen:
    16 februari 2020
    Duidelijk een betere synode dan in Nederland ;)