Safari met problemen

19 februari 2020 - Kayonza, Rwanda

Vannacht voor het slapen gaan zaten er bavianen op m'n dak. Een flink gestommel. Apart!

Vandaag staat de safari in het Akagerapark op het programma. Mijn allereerste safari. Ik baal dan ook stevig als het 's morgens regent dat het giet. In de loop van de ochtend klaart het echter op en wordt het al snel weer warm. We zien zebra's, Impala's, bavianen, vogels zoals de zeearend en dan nog olifanten.

Maar dan wordt het spannend. We komen klem te zitten tussen twee groepen olifanten. We moeten af en toe een stuk achteruit om de olifanten ruimte te geven, maar daar rijden inmiddels drie safari-auto's. En een bus gaat ook niet zo makkelijk achteruit. De situatie wordt penibel. De gids maant tot kalmte. Eindelijk vertrekt de groep olifanten achter ons het bos in. De safari-auto's kunnen door. Voor ons duurt het wat langer maar er komt ruimte om verder te gaan. Iedereen erg opgelucht.

Maar de problemen zijn nog niet voorbij. We komen vast te zitten met de bus in de modder. Sommigen moeten de bus uit om te duwen. Het lukt uiteindelijk. Maar opnieuw komen we vast te zitten. Deze keer ernstiger, we staan schreef met de bus in de berm. Het is nodig assistentie op te roepen. Kost wel 150 dollar, maar we zitten compleet vast. Gevaarlijke situaties doen zich voor wanneer mensen aan de zijkant van de bus duwen terwijl die verder opzij glijdt.

Het is ondertussen erg warm en vliegen (tsetse) bezetten de bus. Wachtend op hulp gaan we toch maar de bus in. Het is tenslotte een wildpark. Overigens duurt het ruim een uur voor de hulp er is. Rangers komen langs, maar behalve geweren om in het ergste geval de dieren van ons af te houden, hebben ze geen sleepkabels. We besluiten dat als we weer los zijn de kortste weg naar de ingang van het park te nemen.

Als de hulp komt, zijn we opnieuw verbaasd. Niet een auto met een sleepkabel maar een truck met 20 Rwandezen erin. Met schoppen en machetes gaan ze aan de slag.

We lunchen op één van de drie campsites van het park, zien nog wrattenzwijnen, antilopes en kraanvogels en eindigen weer waar we de tocht begonnen. Giraffes en leeuwen hebben we niet gezien, maar gezien de tijd die we verloren hebben, zit er niet meer in. Een avontuur was het echter wel.

Na de safari vertrekken we richting Rwamagana voor een laatste hotelovernachting. In de avond houden we twee studies, o.a. één over Openbaring 6 die ik heb voorbereid.

1. Louis:
    19 februari 2020
    Haha wat een verhaal! Geweldige ervaring dit!