Projectbezoeken

12 februari 2020 - Cyangugu, Rwanda

Vanmorgen na het ontbijt ontmoeten we Rik Mager die namens de GZB nu drie jaar in Rwanda werkt i.s.m. de Anglicaanse kerk van Rwanda. Rik was daarvoor predikant in Nederland en studeerde o.a. aan de TUA (Apeldoorn). We kenden elkaar niet, maar het lidmaatschap van dezelfde studentenvereniging geldt als 'amicitia semper'.

We vertrekken met onze 4wd's naar het kantoor van AEE (African Evangelistic Enterprise) partner van Help a Child in Rwanda. Daar krijgen we het systeem van de shg (selfhelpgroup) nog weer eens uitgelegd. Ik ben onder de indruk van de enorme aantallen mensen die betrokken zijn bij een shg of een TVET (technical vocational educational training), een plek waar jongeren door een vak te leren weer hoop en toekomst zien en krijgen. Bijzonder wat investeren in mensen doet.

Na de presentatie vertrekken we naar een ECD (early child development) ofwel een kleuterschool, gesticht door World Servants. De kinderen van vier jaar oud gaan zo naar huis maar krijgen eerst nog een grote beker voedzame maispap. Het is de bedoeling dat wij die gaan uitdelen. De kinderen zingen 'read your bible, pray every day' en na een korte zit bij ze aan tafel mogen ze naar huis.

Wij vertrekken naar een shg die zich toelegt op het verbouwen van thee. Wij "helpen" de vrouwen met plukken. Één van hen tooit mij met een hoofddoek zodat ik de mand theebladeren op m'n rug kan dragen. Men oogst 2 a 3 maal per maand en dat elke maand van het jaar.

We rijden verder (African massage) naar een TVET waar jongeren verf maken en huizen schilderen. Na een gebed voor elkaar nemen we afscheid om de dames van de thee thuis in hun gezinnen te bezoeken. Twee aan twee gaan we met een familie mee. Ik ben erg geraakt door de manier waarop deze mensen leven. Een stenen vloer, nauwelijks meubilair, keuken buiten in een donkere stal. Ergens nog een koe. Een maisveld en een keukentuin. Dankzij de shg is het leven erop vooruit gegaan. De man vertelt van zijn dankbaarheid voor de shg. We wisselen beleefdheden uit en bidden samen.

Terug in het guesthouse eten we lunch annex diner. Een douche is meer dan welkom en vanavond staat een bijbelstudie en een studie over diaconale wederkerigheid op het programma. Kijk vooral de foto's. Tot morgen!